فروشگاه اینترنتی خوانسالار

فروش محصولات خانگی و سوغات محلی خوانسار

فروشگاه اینترنتی خوانسالار

فروش محصولات خانگی و سوغات محلی خوانسار

سلام خوش آمدید
خوانسار
Khansar-street-2.JPG
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان اصفهان
شهرستان خوانسار
بخش مرکزی
نام(های) قدیمی خانسار، خانیسار
مردم
جمعیت ۲۱،۳۳۸ نفر[۱]
جغرافیای طبیعی
مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا ۲۲۵۰ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه ۲۴ درجه سانتیگراد
میانگین بارش سالانه ۳۵۴ میلیمتر
روزهای یخبندان سالانه ۱۲۰ روز
اطلاعات شهری
شهردار سید حسن شفعتی
پیش‌شماره تلفنی ۰۳۷۱
وبگاه شهرداری خوانسار
تابلوی خوش‌آمد به شهر
سر صفا قدم بچشم خوشومیدین
خوانسار بر ایران واقع شده‌است
خوانسار

محتویات

  [نهفتن

تاریخچه[ویرایش]

تاریخچه شهرستان خوانسار به قبل از اسلام می‌رسد وجود آثاری از آتشکده تیر و معبدی بنام هیکل در کوه تیر در حوالی روستای تیدجان و سنگ قبری به خط پهلوی در روستای قودجان دلیلی بر این مدعاست. مدارکی که از سابقه تاریخی خوانسار در دست است تاریخ مهاجرت دسته‌ای از اقوام یهود به خوانسار و سرگذشت آنها است که به زمان سلطنت کوروش کبیر می‌رسد.

این شهرستان دارای یک بخش مرکزی و سه دهستان به نام‌های چشمه سار، کوهسار و گلسار و دارای ۱۸ روستا می‌باشد.[۲] میزان کل اراضی شهرستان خوانسار شامل زمینهای زراعی و باغی ۹۰۰۰ هکتار می‌باشد که از این سطح ۶۳۰۰ هکتار زیر کشت محصولات زراعی و ۲۷۰۰ هکتارباغ است. عمده محصولات زراعی شامل گندم، جو، علوفه، سیب زمینی، حبوبات وعمده محصولات باغی شامل انگور، گردو، بادام، آلو وسایر هسته دارها است. منابع آبی شهرستان شامل ۲۲۳رشته قنات(۸۵ رشته عمومی و ۱۳۸ رشته خصوصی)، ۴۸۰ دهنه چشمه، ۱۶۱ حلقه چاه می‌باشد.[۲]

وجه تسمیه[ویرایش]

نام خوانسار به صورت‌های کانسار، کانیسار، خنسار، خونسار و در نهایت خوانسار بوده که به معنی چشمه‌سار است. خوان به معنای چشمه و سار پسوند نشان دهنده کثرت است. در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته است[۳] خان، خانی و خُن در فارسی به معنی چشمهاست.

جغرافیا[ویرایش]

جغرافیای انسانی[ویرایش]

جمعیت ساکن در این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، بیش از ۳۲۲۳۴ نفر بوده است.[۴]

جغرافیای طبیعی[ویرایش]

خوانسار در عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۱۳ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی در ناحیه‌ای نه چندان دور ازکویر مرکزی ایران در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر اصفهان واقع شده‌است.

میدان ۲۲ بهمن شهر خوانسار

خوانسار شهری است خوش آب و هوا با ارتفاع ۲۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا و پوشش گیاهی متنوع اعم از گردو و سرو و درختان میوه همچون آلو و سیب و باغات متنوع به همراه تعداد نه چندان زیادی زمین‌های کشاورزی و پوششی از گل‌های لاله سرخ و لاله واژگون که لاله‌های واژگون آن معروف هستند.

متوسط بیشترین دمای هوای خوانسار در گرمترین ماه تابستان به ۳۱ درجه سانتی گراد می‌رسد و متوسط دمای شبانه روز در همین ماه بیست و چهار درجه سانتی گراد است. بهار خوانسار با شکوفه زدن درختان، تابستان معتدل و خنک و پاییز نیز با هفت رنگ شدن طبیعت زیبایی خاص خود را دارند. در زمستان سرمای نسبتاً زیاد آن دلنشین و همراه با ریزش انبوه برف است.

در فصول سرد سال دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد و در گرمترین روزهای فصل تابستان درجه حرارت به ۳۸ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و درجه رطوبت نسبی ۲٫۳۲ می‌باشد.

مکان‌ها[ویرایش]

جاهای دیدنی

گلستانکوه خوانسار از مناطق دیدنی این شهرستان است که در اردیبهشت ماه با لاله‌های بسیار جلوه زیبایی می‌گیرد. گلستانکوه در مسیر خوانسار به اصفهان در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار واقع شده‌است.

از دیگر جاذبه‌های شهر خوانسار پارک سرچشمه است که با چشمه‌های زیبا که از دل کوه بیرون می‌ایند همه ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. سد باغکل، چشمه ونگ، قنات حلغوت، مجتمع تفریحی شهید فیاض بخش (بهزیستی)، دربند، گردنگاه، کوچه باغ‌های بسیار زیبا و...

محله‌ها

این شهر دارای محلات زیادی می‌باشد که از جمله:صفائیه، چشمه آخوند، محله بالا (رئیسان، سرچشمه، شهرک، موریزان)، ارسور.وادشت، پایتخت -بیدهند-جوزچه- سونقانچهار باغ - کوی کتابچی‌ها و باب سلطان، مالگاه و پایتخت، قود جان، بابا سلطان، تیدجان، سنگ شیر، هرستانه وهمچنین روستاهای متعددی چون رحمت اباد، خم پیچ، مهراباد، تجره، دوشخراط، سنگ سفید و.... می‌باشد که جمعاً تشکیل شهرستان زیبای خوانسار را می‌دهند.

تحصیلات عالی

  • مرکز بین‌المللی فقهی فرهنگی امام هادی با نظارت بیت آیت‌الله غضنفری خوانساری (قم)
  • دانشکده علوم کامپیوتر و انفورماتیک خوانسار
  • دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه خوانسار
  • دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خوانسار
  • دانشکده پردیس آموزش جهاد کشاورزی شهید علایی خوانسار
  • دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار
  • هنرستان آیت‌الله طالقانی

مشاهیر

=== مراجع و علما

هنرمندان و دیگر افراد مشهور

هتل و مهمانسرا

خوانسار دارای هتل سه ستاره به نام هتل زاگرس می‌باشد که درمهرماه۱۳۸۲ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد و در اردیبهشت ۱۳۹۰ بازگشائی شد. این هتل دارای ۸۴ اتاق و سوئیت و ۲ جفت تالار عقد و عروسی (۴ سالن) و امکانات تفریحی و ورزشی می‌باشد. همچنین مهمانسرای پدری و مهمان‌پذیر جهانگردی خوانسار نیز دو مهمانسرای دیگر این شهرستان اند.[۵]

عسل سوغات اصلی شهر کوهستانی خوانسار

سوغات

عسل خوانسار یک فراورده طبیعی است که در ایران شهرت بسیاری دارد. افراد بسیاری در این شهر به پرورش زنبور و تولید عسل اشتغال دارند. گردو، بادام و الو از سایر محصولات باغی با تولید بالا و سوغات خوانسار هستند. کوه‌های خوانسار پوشیده از گیاه گون هستند که گز انگبین از آن گرفته می‌شود. از این رو گز، یکی از محصولات بومی خوانسار است که با درصدهای مختلف گزانگبین تولید و ارائه می‌شود. همچنین وجود گیاه گون زمینه را نیز برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل انگبین مساعد نموده است. همین طور تنباکوی خوانسار که شهرت زیادی دارد و از نوع طبیعی تنباکو می‌باشد. تنباکوی خوانسار در کنار تنباکوی کاشان شهرت بسیار دارند.

تامین آب از لرستان

پس از اجرای طرح انتقال آب از الیگودرز در شرق استان لرستان به قم که رسانه‌های ایران از آن با عنوان کلی و مبهم «طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم» نام می‌برند، شهرستان الیگودرز اکنون تامین کننده اصلی آب مصرفی (شرب، صنعتی، کشاورزی) شهرهایخوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، سلفچگان و قم می‌باشد.[۶][۷][۸] به گفته فتاح وزیر وقت نیرو این آب یکی از بهترین آبهای دنیا است.[۹]
در مجموع ظرفیت انتقال و جمع‌آوری آب در این طرح ۲۳ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که بیشترین میزان آبی که از سد کرج به تهرانمی‌آید ۱۱ متر مکعب بر ثانیه بوده و ظرفیت سامانه یادشده بیش از دو برابر آب انتقالی از سد کرج به تهران است. این سامانه سالیانه ۱۸۳ میلیون متر مکعب آب به پشت سد کوچری منتقل می‌کند. ظرفیت نهایی انتقال آب در این پروژه ۵۰۰۰ لیتر در ثانیه است.[۱۰][۱۱] مقدار انتقال آب برای افق سال ۱۴۱۰ به ۲۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که مطالعات آن در حال انجام است.

منبع:سایت ویکی پدیا

نظرات (۲)

سلام علیکم:
وبلاگ بسیار ارزشی و پر محتوایی دارید
ممنون میشم اگه به ما هم سر بزنید
با مطلبی در مورد صله ی رحم به روزیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

التماس دعا
یا مهدی
پاسخ:
علیکم السلام..........
شما هم وبلاگ خوبی دارید.
با تشکر

نکات بسیار مفیدی بود

موفق باشید

پاسخ:
ممنون همچنین................